fbpx

Financieel overleven in corona: hoe doet Racing dat?

Dat ook Racing Mechelen financieel zwaar getroffen is door de coronapandemie is een open deur intrappen. De meeste inkomsten zijn weggevallen, terwijl een groot aantal uitgaven bleef doorlopen.

Toch is Racing niet in een hoekje gekropen. Met veel creativiteit, de aanhoudende inspanningen van een mooie korf sponsors en de inzet van een aantal vrijwilligers heeft Racing zich uitstekend overeind gehouden.

“Wij zijn dit seizoen financieel nooit in de problemen gekomen. Zo hebben wij altijd mooi op tijd onze facturen kunnen betalen”, zegt voorzitter François De Keersmaecker.

“We hebben zelfs een klein spaarpotje – wat absoluut nodig is voor een club als Racing – om de opstartkosten van volgend seizoen te kunnen bekostigen.”

“Dat we financieel niet kopje onder zijn gegaan, hebben we niet alleen te danken aan een goed financieel beleid. Het is ook dankzij de financiële steun van de verschillende lokale en regionale overheden én de diverse acties die de club ondernomen heeft dat we degelijke cijfers kunnen voorleggen.”

Kunt u dat nog een beetje concreter maken, voorzitter?

“We hebben als club veel werk gestoken in de aanvraag van allerhande subsidies en coronapremies. Het gaat om steunmaatregelen vanuit de stad Mechelen en de bovenliggende overheden.”

“Daar komt veel administratie bij kijken, met de nodige stavingsstukken, en heel wat vragen die je moet beantwoorden, maar dat was zeker de moeite waard om te doen. Op deze manier hebben we financieel veel hulp gekregen.”

“Daarnaast hadden we de inkomsten van de abonnementenverkoop van vorig seizoen. Daar wil ik onze fans nog eens nadrukkelijk voor danken, want die verkoop was opnieuw een succes. Wij evolueren met Racing steeds meer naar een abonnementenclub, zoals dat ook in de hogere regionen van het voetbal het geval is.”

“Daarnaast zijn de inkomsten uit onze nieuw opgerichte web- en fanshop aanzienlijk gestegen. Er zijn nieuwe merchandisingproducten gekomen en die missen hun doel niet. De supporters willen zich weer identificeren met Racing en uiten in de aankoop van die merchandising nogmaals hun liefde voor de club.”

“Verder zijn er het voorbije jaar veel acties geweest die geld in het bakje brachten. Ik denk onder meer aan de verkoop van de wijnboxen, de bierkistjes, de paas-ontbijten, de Valentijnsactie en last but not least de mondmaskers. Allemaal initiatieven die er in andere jaren niet waren en heel wat hebben opgeleverd. Met dank aan de initiatiefnemers en de vrijwilligers die alles mee mogelijk maakten.”

“Tot slot past ook een groot woord van dank aan onze sponsors. Zij zijn de club trouw gebleven in deze moeilijke tijden. Ook onze sponsors zijn getroffen door corona, maar zij zijn ons blijven steunen en zullen dat ook volgend seizoen doen.”

Tegenover de inkomsten staan ook heel wat uitgaven. Kunt u daar wat uitleg bij geven?

“De wedstrijd-inkomsten van onze eerste ploeg en jeugd zijn uiteraard bijna volledig weggevallen. Als ik alleen al over niet-verkochte tickets spreek, gaat het over een pak geld.”

“Als je geen matchen kunt organiseren, slaat dat nu eenmaal aan groot gat aan de inkomstenzijde. We hebben twee thuiswedstrijden in de competitie gehad, maar aangezien we veel abonnees hebben en niet over de 400 toeschouwers mochten gaan, konden we amper een ticket verkopen.”

“Naast de ticketing denk ik bijvoorbeeld ook onze horeca-inkomsten die op 0 terugvielen en de Racing Business Club die geen etentjes of andere avondjes kon organiseren. De RBC is bij wijze van spreken de grootste sponsor van Racing Mechelen, daar hoef ik geen tekening bij te maken.”

“Evenementen als Oscarpelouza, het mosselweekend, het spaghettiweekend voor de jeugd, het toernooi Fons Rooms enzovoort zijn jammer genoeg ook allemaal in het water gevallen. Dat zijn grote events die veel volk op de been brengen en die heel belangrijk zijn, zowel voor de sociale cohesie als de financiële huishouding.”

Als er geen matchen zijn, moet de club wel geen spelers betalen. Dat scheelt een slok op de borrel, nemen we aan?

“Die kosten zijn inderdaad gedaald: de kosten om matchen te organiseren, de lonen en de premies van de spelers van de A-kern…”

“Maar de vaste kosten zijn gebleven. Enkele voorbeelden: de huur van bepaalde machines, zoals wasmachines, en de huur van  wat we “meubilair”, zoals de wc’s voor de bezoekende fans, zouden kunnen noemen. Het is misschien paradoxaal, maar de kost om die wc’s weg te laten halen ligt hoger dan ze te laten staan en te blijven huren.”

“Verder denk ik aan het onderhoud van het stadion, verzekeringen, elektriciteit, de heraanleg van de jeugdvelden waar de stad Mechelen een enorme inspanning leverde, maar waar wij ook zelf als club in hebben geïnvesteerd, het klaarmaken van de natuurgrasvelden dat nu na een jaar uiteraard ook weer moet gebeuren, de aankoop van nieuwe uitrustingen en ballen… Het zijn allemaal kosten die hoog liggen.”

“En dan heb je ook altijd onverwachte kosten, zoals afgelopen jaar schade aan het dak van het stadion door de ouderdom, een nieuwe warmwaterboiler die veel geld kost, want het gaat niet om een modelletje dat wij bij ons thuis hangen hebben.”

“Het was ook tijd voor een nieuwe grasmachine, want met het kunstgrasveld hadden we een exemplaar nodig dat ook op kunstgras mag rijden om bijvoorbeeld netten te verslepen. Dat zijn investeringen van ettelijke tienduizenden euro’s, en dat in een coronajaar.”

“Ook niet vergeten: wij hebben er heel bewust voor gekozen om te investeren in de ontwikkeling van onze jeugdwerking, met succes. Gediplomeerde jeugdtrainers, beter materiaal, en ook tijdens corona zijn we – met uiteraard het grootste respect voor de coronamaatregelen – blijven trainen. Dat kost geld, en dat dus allemaal zonder rechtstreekse inkomsten. Maar we betalen dat graag, omdat de jeugd één van onze steunpilaren is.”

“We hadden vorig seizoen ook beslist om voor al onze jeugdspelers een volledig nieuwe uitrusting te bestellen. Ook een grote kost. De spelers hebben hun trainingskleren kunnen gebruiken tijdens de trainingen, de matchkledij hebben ze uiteraard nog niet veel kunnen gebruiken.”

Het is een hele boterham. Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel en mogen we met een beetje optimisme naar het nieuwe seizoen kijken?

“Dat hopen we, ja. We hopen vanaf september toch weer min of meer op een normale manier wedstrijden te kunnen spelen, onze supporters te ontvangen en onze sportieve en sociale ambities te kunnen nastreven.”

“Zelf snak ik enorm naar het voetbal, Racing en het sociale contact met iedereen van de club. Het heeft allemaal lang genoeg geduurd. We zijn het nieuwe seizoen volop aan het voorbereiden. Vol goeie moed!”

“Eén van de grote werkpunten momenteel is de infrastructurele toekomst van Racing. Een zeer zwaar dossier dat over miljoenen euro’s gaat en waar verschillende stakeholders bij betrokken zijn. We hopen onze achterban daar voor de start van het nieuwe seizoen duidelijkheid over te kunnen verschaffen, want we weten dat dit zeer belangrijk is.”

“Net als over onze abonnementencampagne. Hoe we die gaan aanpakken, daar zijn we momenteel de laatste punten en komma’s voor aan het zetten. Zodra alles rond is, komen we daarmee naar buiten. Dat zal niet lang meer duren.”

Bedankt, voorzitter, voor de babbel.
We kijken, net als u, enorm uit naar 2021-2022!