Historiek

De eerste jaren

De club is opgericht begin juli 1904, als Racing Club de Malines, door 4 Atheneum-studenten van 17 jaar: Georges Van den Nest, Antoine Dousedan, Antoine Van Hoey en René Grombeer.

In de beginmaanden worden geen reglementair georganiseerde matchen gespeeld. De leden spelen onderling tegen elkaar op militaire trainingsvelden in Mechelen-Noord. In 1905 kan de club één keer per week een “deftig” veld gebruiken aan Kauwendael. Dit terrein is eigendom van FC Mechelen, maar de Racingers gebruiken het bijna elke dag, tegen de afspraken in.

Hier wordt op donderdag 20 april 1905 de eerste officiële vriendenwedstrijd gespeeld tegen een club van een Franstalige school uit Antwerpen, het Rachez-instituut.

Op 28 mei 1905 vindt op hetzelfde veld een tweede officiële vriendenwedstrijd plaats, tegen Kuregem. Enkele weken later, op 19 juni 1905, wordt op de maandelijkse vergadering een heus reglement ingevoerd en wordt Oscar Vankesbeeck op 18-jarige leeftijd (!) tot voorzitter verkozen, met 45 tegen 5 stemmen.

1906

Eerste terrein aan de Slachthuisvest

In het najaar van 1905 trekt Racing naar het Rode Kruisplein (toen Slachthuisvest), waar het een veld had verworven op de plaats waar later het stedelijke zwembad gebouwd zou worden. De kleedkamers zijn in een herberg in de nabijgelegen Nonnenstraat gevestigd.

Racing Mechelen wordt de favoriete ploeg van de arbeidersklasse in Mechelen. De reden: de locatie van het speelterrein. In de onmiddellijke nabijheid loopt de Dijle met haar pas gebouwde Keerdok. In 1906 is de Dijle de economische slagader van de stad. De meeste goederen worden aangevoerd per schip en de buurt van het Keerdok is een economisch bijennest dat bol staat van de activiteit. De nieuwe vorm van ontspanning, genaamd “voetbal”, komt in Mechelen zo plots nauw in contact met het gewone volk, temeer omdat de stadsrivaal uitgeweken is naar een veld ver buiten de stad, aan de grens met Hofstade.

De groen-witte kleuren worden finaal gekozen in mei 1906, tijdens de maandelijkse vergadering. De leden vinden dat de oorspronkelijke kleuren (blauw en wit) de ploeg een te liberale stempel geven.

De aanvraag tot toetreding bij de KBVB gebeurt vóór 10 juli 1906, de uiterste datum die de voetbalbond vooropgesteld had om deel te kunnen nemen aan het seizoen 1906-1907. De club wordt op 22 juni 1906 officieel lid van de bond.

Racing treedt vanaf 1907 aan in de Eerste Afdeling, de huidige Tweede Klasse. In 1909 wint de club daar zijn reeks en speelt zo in 1910 voor het eerst in de hoogste afdeling.

Eerste stadion op het huidige Rode Kruisplein

1910

Paleisrevolutie

De plotse groei eist haar tol: Racing speelt wel op het hoogste niveau, maar er zijn ernstige financiële moeilijkheden, in zoverre dat er “verificateurs” worden aangesteld om de toestand uit te klaren. De “vreemde” spelers beginnen meer en meer geld te eisen en er ontstaat tweedracht.

Een grote vergadering, die op 26 november 1910 in lokaal “Chevalier Marin” vastgelegd wordt, moet een uitweg uit de impasse bieden.

Op de vergadering lezen de verificateurs hun verslag voor en prompt neemt het bestuur ontslag. Op hetzelfde ogenblik treedt Oscar Vankesbeeck, die een jaar eerder ontslag had genomen, de zaal binnen. Er valt hem een ware triomf te beurt: het bestuur wordt herschikt en Vankesbeeck verwerft onbeperkte macht op financieel vlak.

Racing kan zich tijdens het seizoen 1910-1911, dat gekenmerkt wordt door toenemende zware incidenten op en rond het veld, op het hoogste niveau handhaven.

Na twee seizoenen valt het doel toch en degradeert Racing naar Tweede Klasse. Vlak voor de Eerste Wereldoorlog pakt de club daar opnieuw de titel. Van 1909 tot 1918 verhuist Racing overigens naar de Oude Liersebaan, ter hoogte van het ouderlingencomplex aan de Schijfstraat.

Oscar Vankesbeeck

1919 – 1937

Lange periode op hoog niveau

Pas na de oorlog kan Racing weer van start gaan in de Ere-afdeling. Ditmaal kan de club zich daar langer handhaven. Enkel in het seizoen 1924/25 speelt Racing even een seizoen in Tweede Klasse.

Bij het 25-jarige bestaan in 1929 verwerft de club de koninklijke titel en verandert de naam in Racing Club de Malines Société Royale (RC Malines SR). Racing bloeit en eindigt zowel in 1929 als 1930 op de derde plaats in de eindstand.

Naast het veld gaat alle aandacht naar de bouw van een stadion. Racing koopt de gronden “Schorsvelden”, waar nu nog altijd het Oscar Vankesbeeckstadin ligt, goed voor 7 hectare. Het complex biedt plaats aan 20.000 toeschouwers, met 1.500 zitplaatsen. Met een woning voor de “huisbewaarder”, enkele oefenvelden en een turnzaal zit Racing infrastructureel gebeiteld.

1937

Korte terugval tot vlak na oorlog

In 1937 eindigt Racing als laatste, na slechts één overwinning en vijf gelijke spelen in een volledig seizoen. Daardoor degradeert het weer naar Tweede Klasse. De naam van de club wordt dat jaar vervlaamst tot Racing Club Mechelen Koninklijke Maatschappij (RC Mechelen KM).

Meerdere clubspelers worden de jaren erna, tijdens de Tweede Wereldoorlog, gedwongen naar Duitsland gestuurd om te werken.

1948 – 1955

Glansperiode

Pas na de Tweede Wereldoorlog, in 1947/48, slaagt Racing erin om zijn reeks in Tweede Klasse te winnen en zo terug te keren naar het topniveau. Het is de voorbode van dé glorieperiode: bij het begin van de jaren 50 beleeft Racing zijn sportieve piek.

In 1950 wordt Racing derde en die geschiedenis herhaalt zich in 1951, op dat moment op slechts 2 punten van kampioen RSC Anderlecht. Het seizoen erop wordt Racing zelfs vicekampioen, na RFC Liégeois. Groen-wit bereikt in 1954 de finale van de Beker van België, maar gaat daarin onderuit tegen Standard.

1958 – 2009

Tweede, eerste, tweede én derde klasse

In 1957 verandert de naam opnieuw, naar het huidige Koninklijke Racing Club Mechelen (KRC Mechelen). De club kent echter een moeilijke periode. In 1958 zakt Racing weer naar Tweede Klasse en twee seizoenen later, in 1960, valt de club zelfs terug naar Derde Klasse.

Gedurende de rest van de jaren 60 wiebelt Racing op en neer tussen Tweede en Derde klasse, tot het in 1975 nog eens de titel verovert in Tweede Klasse.

KRC Mechelen promoveert dus weer naar Eerste Klasse, maar wordt daar in 1975/76 laatste en zakt na één seizoen weer naar Tweede. Daar blijft Racing spelen tot de langverwachte titel in 1988. In het eerste seizoen Eerste Klasse wordt het behoud veiliggesteld in Lokeren, het jaar erna is de degradatie onafwendbaar.

In 1994 volgt een nieuwe degradatie naar Derde Klasse, waar de club het volgende decennium blijft spelen, met wisselend succes.

In het seizoen 2003/2004 wordt Racing na 13 jaar weer – even – herenigd met stadsgenoot YRKV Mechelen, dat door financiële problemen twee reeksen gezakt is. De derby’s tussen de twee Mechelse clubs brengen zelfs in Derde Klasse veel publiek op de been.

In 2008 maakt de club nog eens nationale furore in de Beker, waar Racing de eersteklassers Germinal Beerschot Antwerpen en Zulte Waregem uitschakelt. In de kwartfinales is de club uitgeloot tegen tweedeklasser Lierse SK. De heenwedstrijd wordt met 1-0 gewonnen, maar in de terugwedstrijd gaat groen-wit met 3-0 onderuit. In de competitie haalt de ploeg de eindronde.

Wanneer op 18 mei 2009 voorzitter Edmond Phlips overlijdt, besluit Racing in zee te gaan met de Mexicaanse voetbalschool Cesifut. Er komt ook een Mexicaanse geldschieter. De samenwerking resulteert in een instroom van Mexicaanse spelers. Eind oktober 2009 neemt trainer Regi Van Acker ontslag, omdat geldschieter Salvador Necochea zich te veel bemoeit met de sportieve gang van zaken en omdat hij zich niet meer kan vinden in de werkwijze van de club. Een groot deel van de bestuursleden en enkele kernspelers volgen zijn voorbeeld.

Racing vandaag

Na een tumultueus seizoen 2009/10 degradeert Racing voor de eerste keer in zijn geschiedenis naar Vierde Klasse. Daar blijft het wel maar één seizoen: onder leiding van Raoul Peeters wordt Racing kampioen na een 4-2-overwinning tegen SK Berlare. Racing beëindigt het seizoen met 68 punten, 10 punten meer dan vicekampioen Londerzeel.

In het eerste seizoen als (opnieuw) derdeklasser wordt Racing 8e. Het jaar daarop, 2012-2013, wordt groen-wit vicekampioen achter Hoogstraten. In de eindronde om promotie naar Tweede Klasse speelt (en verliest) Racing de finale tegen Geel-Meerhout.

In het seizoen 2013-2014 lukt het dan toch en rijft Racing de kampioenstitel binnen. Na meer dan 20 jaar treedt de club opnieuw aan in Tweede Klasse. Maar financieel heeft het bestuur zijn hand overspeeld, waarna een vrije val wordt ingezet. Het gevolg: 3 degradaties op een rij, tot in 1e provinciale.

Intussen heeft een nieuw bestuur het stokje overgenomen en wordt een halt toegeroepen een het verval. Racing eindigt als 2e, achter kampioen Lyra, en mag zo naar de eindronde en interprovinciale eindronde. Na een knap parcours wint het die eindrondes, waardoor het in het seizoen 2018-2019 opnieuw in de nationale reeksen aantreedt.