fbpx

Racing Retro: Racing strandt in 1984 tegen Racing Jet op zucht van 1e klasse

Er zijn zo van die legendarische matchen die Racingers nooit meer vergeten. In een recent en al wat verder verleden. In deze Racing Retro grijpen we terug naar de eindronde van 1984.

Racing Mechelen is al enkele jaren een vaste klant in 2e klasse wanneer in het seizoen 1983-1984 eindelijk de eindronde bereikt wordt. De eindronde die een ticket geeft voor het hoogste van het hoogste in België: 1e klasse.

Opvallend: sinds de eindronde in 2e klasse in het seizoen 1974-1975 in het leven was geroepen, had Racing hem nog geen enkele keer gespeeld. Frans Meulemans, de voorzitter van Racing, was nochtans een van de initiatiefnemers van deze nacompetitie. Naast de kampioen kon voortaan ook de winnaar van de eindronde naar 1e klasse promoveren.

In 1984 was het dus eindelijk zo ver: het ticket voor de eindronde was binnen. Racing nam het daarin op tegen Hasselt, Berchem en Racing Jet.

Voorzitter Frans Meulemans, enkele dagen voor de eerste match in de krant: “Wat onze kansen in de eindronde betreft, moet ik erop wijzen dat wij in onze laatste competitiematchen een goeie indruk lieten en dat we daarom zeker evenveel kans hebben als de andere deelnemers aan die eindronde.”

“Waarom zouden wij niet in promotie naar 1e klasse geloven? Want dit is voor mij nogmaals het bewijs dat je geen zotte kosten moet doen en dat het ook met eigen materiaal kan. Zelfs als we naar 1e klasse zouden promoveren, veranderen we onze politiek niet.”

Jo met de Banjo geeft de aftrap voor 10.000 man

De eindronde verloopt naar wens. In die mate dat Racing volop in de running is om te promoveren.

Voor de laatste speeldag staat Racing op de 2e plaats, met 6 punten uit 6 matchen. Racing Jet leidt met 7 punten uit 6 matchen. Simpel gezegd: als Racing zijn laatste match wint, thuis tegen uitgerekend Racing Jet, dan promoveert het naar 1e klasse.

De match wordt gespeeld op donderdag 24 mei 1984. Aftrap 19 uur. En of de match leeft!

“Uiteraard verwacht men een grote publieke opkomst”, lezen we in Het Laatste Nieuws van die tijd. “De wedstrijd moet beslist een kasnummer worden. Daarom wordt er een voorverkoop gehouden.”

De voorverkoop was een enorm succes. Er zouden meer dan 10.000 kaartjes verkocht worden!

Even verder lezen we nog in de krant: “Voor de belangrijkste match van het seizoen zal Jo met de Banjo de aftrap geven. Hopelijk brengt hij voor de thuisploeg het nodige geluk.”

Een beeld uit Racing Mechelen – Racing Jet (lees verder onder de foto):

Nét niet, tot ieders teleurstelling

In de wedstrijd van de waarheid staan de zenuwen bij Racing strak gespannen. Er lukt niet veel. Tot overmaat van ramp komt Racing Jet al vroeg op voorsprong.

“Een erg zenuwachtig gestart Racing kreeg in de 4e minuut al een opdoffer te verwerken. Een vrijschop van Jette verraste heel de defensie: 0-1. Vanaf dan moest Racing komen, maar het was pas in de 2e helft dat er een vuist werd gemaakt”, lezen we in het clubblad.

“De ingevallen Goris kon de 1-1 maken met een vrijschopdoelpunt vanaf 25 meter. Toen scheidsrechter Van Volcem een terechte strafschop op Luc Leys weigerde, voelde heel Racing zich bestolen. Aan dat ene puntje had Racing niet genoeg, waardoor de Brusselaars promoveerden.”

1-1 was inderdaad niet genoeg. Met 7 punten strandde Racing op de ondankbare 2e plaats in de eindronde. Racing Jet mocht met 8 punten naar 1e klasse.

Het was vooral een vermeende penaltyfout op Luc Leys in de slotfase die de Racingers zwaar op de maag lag. De ruim 10.000 supporters zagen een obstructie op de Racing-aanvaller, maar ref Van Volcem deed alsof zijn neus bloedde. Al dachten veel supporters dat Van Volcem naar de stip wees toen Leys in de 16 viel. Blijkbaar niet dus.

Achteraf nam Racing Van Volcem op de korrel. “Hij floot op het moment dat Luc Leys tegen de vlakte ging. Op dat moment blijft iedereen staan”, klonk het boos bij voorzitter Meulemans.

“Van Volcem wees naar de stip en legde de bal daarna klaar voor een doeltrap. Als hij fluit, betekent dat een onderbreking van het spel en zijn alle spelers, ook de onze, misleid. Maar omdat hij laat hernemen met een doeltrap, had hij niet mogen fluiten.”

Racing zou bij de KBVB een klacht indienen. Om duidelijk te maken dat er met Van Volcem op het vlak van arbitrage iets aan de hand was én ook om de supporters duidelijk te maken dat ook het bestuur de vurige wens koesterde om naar 1e klasse te promoveren.

Maar dat baatte niet. Racing Jet promoveerde en Racing Mechelen trad ook in 1984-1985 in tweede klasse aan.

Krantenkoppen van vrijdag 25 mei 1984:

Bekijk de samenvatting van Racing Mechelen – Racing Jet (bij de 0-1 van Racing Jet ontbreekt het commentaar, daarna hoort u Rik De Saedeleer):

Bekijk ook:
meer Racing-video’s op de Racing-youtube-pagina
Racing promoveert in 1988 dan toch, na winst tegen Waterschei (bekijk die beelden hier)