fbpx

Racing Retro: en toen (in 1988) brandde er plots licht op OVK

In een nieuwe aflevering van Racing Retro blikken we terug op de installatie van de lichtmasten in het Oscar Vanskesbeeckstadion.

Flashback naar augustus 1988: Racing Mechelen speelt voor het eerst in 12 jaar in 1e klasse.

Over de kampioenenmatch enkele maanden ervoor in 2e afdeling tegen Waterschei (klik hier) en de competitieopener van het seizoen 1988-1989 op Club Brugge (klik hier) kon u de voorbije weken al artikels lezen en video’s bekijken.

In deze episode komt de 4e wedstrijd van dat seizoen in 1e klasse aan bod: de langverwachte derby op 24 augustus tegen stadsgenoot KV. Niet vergeten: KV had enkele maanden eerder in Straatsburg Europacup II gewonnen en was onder het bewind van sterke man John Cordier de Europese top aan het bestormen.

Wat de derby voor Racing extra speciaal maakte, was dat het voor het eerst in de geschiedenis een wedstrijd ’s avonds laat zou spelen, in het donker. Altijd had Racing zijn matchen op klaarlichte dag gespeeld. In een mum van tijd moest de club dus een lichtinstallatie laten aanleggen, met een grote mast in de 4 hoeken van het veld.

“Voor Racing is de derby een première vermits het de eerste keer is dat het thuis met kunstlicht aantreedt. Toen Racing in 1975 voor één jaar in 1e klasse uitkwam, werd voor de avondwedstrijden het stadion van KV Mechelen afgehuurd”, citeren we net voor de derby een krant van toen.

“De derby vindt daardoor wel degelijk plaats om 20u, vermits de verlichting maandagavond getest en goedgekeurd werd.”

De eeuwige pessimisten werden teleurgesteld

In het clubblad van die periode besteedden de makers uitgebreid aandacht aan de infrastructuurwerken. Want ook de tribunes hadden een update gekregen en werden aangepast aan de veiligheidsnormen van 1e afdeling.

“Zoals steeds beweerden enkele “specialisten” dat Racing nooit op tijd klaar zou geraken met de werkzaamheden. De foto’s die wij in dit nummer aanbieden, bewijzen dat de eeuwige pessimisten teleurgesteld werden”, staat met een cynisch toontje te lezen in het clubblad.

“Al zijn er op dit ogenblik nog wel enkele kleine zaakjes die op een definitieve afwerking wachten, toch durven wij te verzekeren dat een (KLEIN) handvol medewerkers dat NIET deserteerde de zaak voor elkaar kreeg.”

“We geven graag toe dat we mochten rekenen op enkele ondernemers die van aanpakken weten en een ganse reeks WONDEREN verrichtten. Wij achten het onze plicht deze mensen even op te sommen, te danken en geluk te wensen:

– de bouwfirma Timmermans uit Schriek
– het constructiebedrijf Phlips-Metaalwerken uit Hombeek
– de elektriciteitsfirma Verschueren uit Mechelen
– de pvba Van Hoey, sanitaire werken uit Mechelen
– de firma Claesen, stadionverlichting uit Lummen
– de firma Fibrocit, zetels (eretribune) uit Kortrijk
– de diensten van de RTT met niet in het minst onze C-kern-trainer Depaepe
– de firma Van der Goten, geluidsfirma uit Mechelen
– de firma Bulo (B-seats) uit Mechelen

En om te besluiten, maar niet in het minst de enkele Racing-vrijwilligers die dagenlang belangeloos in de bres sprongen.

Rijkswacht, politie en brandweer stelden bij elke vergadering stipt de puntjes op de i, maar de samenwerking – onder leiding van meneer G.Joris, burgemeester – verliep prima.

Graag vermelden wij hier ook het feit dat de pas gestichte vzwo De Racinger de handen uit de mouwen… en in de brieftas stak.”

En toen brandde de lamp

Voor de Racing-supporters was het die dagen dus niet alleen aftellen naar de Mechelse derby en een eerste punt in de competitie, ook naar de lichtinstallatie werd reikhalzend uitgekeken.

Omdat het augustus was, kon de match om 20u nog van start gaan in een lekker avondzonnetje, maar gaandeweg trad de duisternis in en tijdens de wedstrijd floepten de lichtmasten voor het eerst aan. Zo speelde Racing voor het eerst in zijn rijke geschiedenis een wedstrijd in kunstlicht.

Komend weekend kunt u deel 2 van deze Racing Retro over de derby tussen Racing en KV lezen. Dan laten we zien dat Racing een noodtribune oprichtte achter het doel aan de kant van de Schorsmolenstraat en welke financiële gevolgen dat voor de club had.

Foto’s van die tijd uit het clubblad: