fbpx

Michel Vanstallen: “De abo-campagne wordt zeer belangrijk”

Het seizoen 2023-2024 staat volop in de steigers. Ideaal om een laatste keer terug te blikken op 2022-2023 en vooral de nieuwe campagne vorm te geven.

Zowel in zijn jeugdwerking als in de evolutie van de A-kern kan Racing over een meer dan geslaagd seizoen spreken.

De jeugdafdeling blijft stappen voorwaarts zetten en de eerste ploeg sloot zijn eerste seizoen in 2e amateur af met een mooie 10e positie.

“Het is op alle vlakken geworden wat we gepland hadden. De jeugdwerking is in enkele jaren tijd knap gegroeid, op en naast het veld. Met sterke trainers en coördinatoren, een goeie TVJO en AVJO en een jeugdbestuur dat van wanten weet”, zegt Racing-bestuurder Michel Vanstallen.

“Die groei is niet meer te stoppen. Steeds meer jonge spelertjes willen naar Racing komen. De kwaliteit in onze interprovinciale zuil neemt zienderogen toe, en zoals iedereen intussen weet, hechten we daarnaast ook veel belang aan gelijke kansen voor iedereen, zodat echt iedereen bij ons terechtkan.”

“Onze eerste ploeg is rustig in de middenmoot geëindigd. Sportief is dat goed verlopen. De enige tegenvaller was dat we in enkele wedstrijden wel veel volk hadden, maar in een aantal andere veel te weinig. Terwijl de club en de spelers onze supporters natuurlijk heel hard nodig hebben.”

“De relatieve sportieve rust op de club heeft ons de kans geboden om ervaring op te doen en achter de schermen onze structuur verder uit te bouwen. Want een succesvolle club bouw je niet in een paar maanden.”

“Van het komende jaar moeten we gebruikmaken om onze structuur helemaal op punt te zetten: sportief, organisatorisch, administratief en commercieel. Alleen als we die diverse compartimenten verder kunnen versterken, kan Racing een stap hogerop zetten.”

“We zullen binnenkort een oproep doen om ons daarbij te helpen. Want we moeten niet alleen financieel groeien, ook op het vlak van administratie, de dagelijkse werking en vrijwilligers kan Racing nog veel helpende handen gebruiken.”

“Om financieel te groeien, hebben we meer inkomsten nodig, simpel. Uit sponsoring, evenementen en door meer toeschouwers in onze matchen van de eerste ploeg aan te trekken.”

“En ook door meer abonnementen te verkopen dan vorig seizoen. Onze abonnementenverkoop trappen we vrijdag op gang. We willen in onze verkoop met 50% groeien, dus inderdaad: de helft meer abonnementen verkopen dan vorig jaar. Enkele jaren geleden zaten we aan een kleine 600 abonnementen, afgelopen seizoen ongeveer aan de helft. We moeten echt weer naar die 600 toe.”

Lees verder onder de foto.

Doorbraak stadiondossier

Racing wil niet alleen met een sterkere structuur naar 1e amateur, ook met een gloednieuwe infrastructuur.

Michel Vanstallen: “Voor mij was de doorbraak in het stadiondossier afgelopen seizoen een van de absolute hoogtepunten. Het akkoord met de stad Mechelen en IBO, de gesprekken met de architecten, de zeer positieve en constructieve avonden met de supporters en de buurtbewoners: hartverwarmend.”

“Ik heb intussen samen met het ontwerpteam ook al enkele nieuwe of vernieuwde voetbalstadions bezocht om inspiratie op te doen. Onze fans hebben gezegd dat ze geen boodschap hebben aan een modern aquarium, dus gaan we een stadion bouwen dat beantwoordt aan hun DNA, het DNA van Racing met een Engelse sfeer.”

“Van stadions met een uniek supporters-DNA zijn er in het buitenland wel enkele te vinden. Enkele weken geleden hebben we een match van Go Ahead Eagles in Nederland bijgewoond, om te kijken hoe zij het aangepakt hebben om de stempel van de supporters te drukken.”

“Ik heb daar zeer interessante dingen gezien. 95% van hun business-mensen zit gewoon in de tribune. Niet in loges achter de glas, maar gezellig tussen de andere supporters. De wc’s voor de zakenmensen zijn identiek hetzelfde als de wc’s voor de supporters.”

“Als ik één ding geleerd heb de voorbije jaren, is het dat Racing ook geen loge-club of een soort van business-elite-club is. Racing is een club van en door het volk, waarin het business-luik uiteraard zeer belangrijk is, maar we gaan in ons nieuwe stadion geen tientallen van elkaar gescheiden loges bouwen.”

“Neen, we willen mensen met elkaar mixen. Samen lekker eten en na de match gezellig een pintje drinken. Maar wel met een belangrijke kanttekening: het moet een stadion zijn dat andere inkomsten dan voetbal kan genereren, zoals een fitness, een bowling, een hotel… Anders is het niet rendabel.”

“Bij Go Ahead zag ik initiatieven zoals een groot ontmoetingsplein voor de supporters naast de tribune en een herdenkingsmuur voor overleden fans. Supporters zijn daar met hun club én hun stadion verbonden, dat is geweldig om te zien.”

“Wat ik ook al leerde: je kan een nieuw stadion bouwen in industriebouw, maar het bijvoorbeeld deels afwerken met bakstenen, zodat je toch weer die Engelse stijl krijgt. Die identiteit er in krijgen, wordt heel belangrijk. Planmatig en financieringsgewijs gaan we dat de komende maanden uitwerken.”

Lees verder onder de foto.

Het juiste evenwicht

Een goeie focus, veel plannen en veel ambities: zie daar Michel Vanstallen.

“Mijn boodschap voor het seizoen 2023-2024 is: laten we als club de sprong die we willen maken nu zo goed mogelijk voorbereiden, zodat we hem uiteindelijk ook écht kunnen zetten.”

“Dus mét extra sponsors, zodat je als club niet volledig afhankelijk bent van één of twee hoofdsponsors. We streven naar een club die gedragen wordt door een goeie mix van supporters en sponsors. Op dit moment zit dat evenwicht nog niet 100% juist.”

“Vanuit de club zullen we de komende weken en maanden een nieuwe commerciële campagne lanceren. Met aantrekkelijke sponsor-mogelijkheden, nog meer up to date en nog meer op maat. Voor grote en wat kleinere sponsors, voor ieder wat wils.”

“Daarnaast wordt dus ook de abonnementencampagne belangrijk. Ik wil bij dezen al een oproep lanceren om Racingers, ook zij die wat minder vaak naar de wedstrijden komen kijken, te overtuigen van het belang van een abonnement.”

“Je doet er zelf voordeel bij, omdat je enkele wedstrijden gratis kunt bijwonen en vooral Racing kan laten groeien. Alleen een sterke fan-base en een sterke abonnementen-verkoop zullen ons wapenen voor een mooie en vooral gezonde toekomst.”

imoya