Eerste business-event van Racing is een schot in de roos
Afgelopen zaterdag organiseerde Racing zijn allereerste business-event. Met een 70-tal deelnemers was de avond meteen een schot in de roos.
De avond begon om 17u met een korte verwelkoming van Adriano Currenti, de trekker van onze commerciële cel, meteen gevolgd door een toespraak van voorzitter François De Keersmaecker.
De voorzitter benadrukte het belang van Racing als voetbal/volksclub mét een sociale functie in Mechelen-Noord. In enkele jaren tijd is de club erin geslaagd op te staan uit de doden, nu komt het erop aan om te groeien.
“De voorbije jaren, in financieel zeer moeilijke tijden voor Racing, was het codewoord: saneren. Nu is het tijd om te investeren. Wij investeren in onze eerste ploeg, maar net zozeer in onze jeugdwerking, want die willen we zo snel mogelijk weer op het vroegere niveau krijgen.”
“Onze ambitie met de eerste ploeg is de hogere regionen van het amateurvoetbal te bereiken. Profvoetbal in 1A is aan een club als Racing Mechelen niet besteed, maar wij willen wel een rol opeisen in eerste amateur. We zijn de bouwstenen aan het leggen om dat project vorm te geven.”
“Idem met onze jeugdafdeling: momenteel spelen we met onze jeugd op het provinciale niveau, maar we maken er geen geheim van dat we interprovinciaal voetbal ambiëren. We willen groeien in kwantiteit (meer jeugdspelers en -trainers), maar ook in kwaliteit.”
“In het najaar van 2019 hebben we een info-jeugdavond georganiseerd en die is een echt succes geworden. We beschikken momenteel al over heel wat gediplomeerde jeugdtrainers en dat aantal zal alleen nog maar groeien in de nabije toekomst. Ook met onze accomodatie zijn we volop bezig. We hopen binnenkort naar buiten te komen met een eerste update over onze plannen.”
“Alles begint met een goed plan”
Steven Martens was ook van de partij. De voormalige tennisdirigent, ex-CEO van de KBVB en huidig technisch directeur van de wereldvoetbalbond FIFA hield een speech over voetbal en ondernemersschap en over hoe voetbal nog altijd een groeisport is, in de hele wereld.
“Alles begint bij een goed plan en een visie. Als je die als club hebt, bewaakt en blijft updaten, dan kun je heel veel bereiken. Om het in voetbaltermen te zeggen: alles in een geoliede organisatie staat of valt met een goeie doelman en een goeie verdediging. Zet daarvoor een sterk middenveld en een scorende aanval en je bent vertrokken”, zei Steven Martens.
“Ik zie dat dat het geval is bij Racing Mechelen. Hier staat een structuur met mensen die op alle vlakken een duidelijke visie uitgetekend hebben en daar ook naar handelen, met als steun heel wat mensen die achter de schermen mee aan dat project werken.”
Club van het volk, maar ook van de ondernemer
Michel Vanstallen was de derde spreker met dienst. Michel is nu ruim een jaar bestuurder bij Racing Mechelen. Hij stapte vorig jaar in het project, samen met François De Keersmaecker. Michel vertelde waarom hij voor voetbal en Racing koos.
“Ik ben een grote liefhebber van het spel, maar ik heb ook een groot hart voor de jeugd en de sociale rol die een voetbalclub opneemt in zijn gemeente of stad. In die optiek zijn we bij Racing ingestapt met de bedoeling een duurzame club te ontwikkelen die haar rol op alle vlakken wil opnemen”, zei Michel.
“De eerste ploeg is ons uithangbord, maar de jeugd is even belangrijk. Wij nemen de jeugd heel serieus en willen die jongeren niet alleen op het veld iets aanbieden. We bekijken hoe we op korte termijn mensen bij de club kunnen halen die onze jongeren bijvoorbeeld helpen met hun huiswerk.”
“We hebben enkele weken geleden een rondleiding gekregen bij City Pirates in Antwerpen en hebben daar gezien wat zo’n club in een gemeenschap en sociaal weefsel kan betekenen. Het is een goeie inspiratiebron voor Racing Mechelen. In die optiek mag je ook een evenement als Oscarpelouza zien, dat in mei aan zijn 4e editie toe is: een gratis buurtfestival dat mensen samenbrengt.”
“Precies daarin willen wij als ondernemers investeren en sponsoren: in onze toekomst en dat sociale en professionele netwerk. Naast die sociale bewogenheid is het ook als ondernemer zeer interessant om je met een club als Racing te verbinden.”
“Je krijgt namelijk heel wat terug voor je investering: Racing is sterk aanwezig op alle mogelijke media, met een goed onderhouden website met bijna 70.000 pageviews per maand, sterke aanwezigheid op de sociale media met bijvoorbeeld bijna 5.100 volgers op Facebook, een regelmatige nieuwsbrief en noem maar op. Ik merk zelf dat dit een positieve impact heeft op de uitstraling van mijn eigen bedrijf.”
Investeren in Racing, hoe doe je dat?
Tot slot van het toespraak-uurtje in Wagenoord, recht over het Oscar Vankesbeeckstadion, richtte Adriano Currenti zich tot de zowat 70 aanwezige ondernemers en deed een oproep om niet aan de kant te blijven staan.
“We willen groeien met Racing. Dat doen we met onze supporters, maar ook met u, ondernemers. Vanavond krijgt u na de match tegen Wezel nog uitgebreid de tijd om met elkaar te netwerken. Dat is een woord dat wel eens een negatieve connotatie heeft, nochtans is er niks mis mee.”
Wil u investeren/sponsoren in Racing en zijn ambitieuze project?
Neem dan contact op met Adriano Currenti, met een mailtje: adriano.currenti@racingmechelen.be of op zijn telefoonnummer 0498 16 53 60.
Ruimte voor externe advertenties: