fbpx

Commerciële cel zet nieuwe stap met Christophe Leclerc: “We willen iets bieden”

Een nieuw seizoen, nieuwe ambities, een nieuwe commerciële cel! Want 2023-2024 moet ook commercieel een schot in de roos worden.

De commerciële cel van Racing Mechelen maakt een nieuwe start, of beter: een door-start.

De voorbije jaren was Adriano Currenti de trekker van de cel. De commerciële bedrijvigheid bij Racing groeide zienderogen, maar Adriano heeft het professioneel zeer druk met de uitbating van zijn hotel (klik hier voor info over Hotel Solhof) en de uitbouw van zijn webshop in drank (klik hier voor info over House of Drinks) en zet daarom (tijdelijk) een stapje terug.

Met Christophe Leclerc staat Adriano’s opvolger klaar. Ook Christophe is een Racinger pur sang, gepokt en gemazeld in de groen-witte kleuren.

“Ik ben van kindsbeen af Racinger. Als jeugdspeler heb ik alle reeksen in de club doorlopen”, vertelt Christophe, die professioneel actief is in de auto-sector.

“Met meer dan 28 jaar ervaring heb ik gedurende mijn hele carrière een sterke sales-track en management-performance opgebouwd bij verschillende automerken.”

“Ik heb in het verleden al enkele bestuursfuncties op Racing uitgeoefend. Maar uiteindelijk is de club in zeer woelige tijden beland en zat ik niet meer op één lijn met het toenmalige beleid.”

“Ik kon me niet vereenzelvigen met de keuzes die toen gemaakt werden en ik heb zelf beslist uit het bestuur te stappen. De maat was vol, het plezier was helemaal weg.”

“Maar ik ben Racing, uiteraard, altijd als supporter blijven volgen. Enkele maanden geleden ben ik dan opnieuw toegetreden tot het bestuur van Racing en heb ik de aansturing van de commerciële cel op mij genomen.”

“Ik miste Racing en de dynamiek in de werking van de club. Ik ben dus blij om terug te zijn op het vertrouwde nest.”

Voetbal als communicatiekanaal voor bedrijven

Christophe wil – in navolging van Adriano Currenti – de commerciële inkomsten verder laten groeien. Dat is noodzakelijk om als club een stap voorwaarts te kunnen zetten.

“Sponsoring is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Commerciële inkomsten zijn dus ook structureel belangrijk voor Racing en zullen alleen maar toenemen in de toekomst”, weet Christophe.

“Maatschappelijke ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat ook kunst, cultuur, milieu en andere welzijnsorganisaties zich op de sponsormarkt hebben gestort.”

“Daardoor is de vraag naar sponsoring veel groter geworden dan het aanbod. Deze concurrentie zorgt ervoor dat we vandaag professioneel moeten omgaan met het fenomeen-sponsoring.”

“Positief voor ons: binnen de sport is de grootte en populariteit van het product voetbal enorm. Er zijn slechts weinig landen in de wereld waar voetbal niet tot de populairste sporten behoort en dat is in België, ook op regionaal niveau, niet anders.”

“De sportwereld heeft de laatste jaren een enorme evolutie doorgemaakt en is een zeer krachtig communicatiekanaal geworden voor bedrijven. Sportsponsoring is een enorm krachtig kanaal om marketing- en sales-doelstellingen te realiseren, zoals het verhogen van de merkbekendheid, het positioneren van een merk of het boosten van de online-sales.”

Racing én de sponsor sterker maken

Christophe gaat nu zelf, met zijn nieuw op te zetten commerciële team, de markt op. Om zowel Racing als de sponsor sterker te maken.

“Het nieuwe stadion zal ons daarbij helpen. Het nieuwe Racing, dat na de financiële perikelen duidelijk de juiste weg ingeslagen is, en het stadionproject van Michel Vanstallen zijn een unieke opportuniteit om ons in sponsoring en partnerships opnieuw, beter en nog duidelijker te oriënteren.”

“Het nieuwe stadion zal niet alleen de nieuwe dynamiek binnen de club onderstrepen, maar biedt ook een waaier aan interessante commerciële mogelijkheden voor ons en onze Business Partners.”

“Maar we moeten zelf ook anders denken. Werd in het verleden veelal “gevraagd” aan Business Partners, dan zullen we nu veel meer de nadruk op “iets te bieden” leggen.”

“Als je uit het principe wil treden dat bedrijven je club sponsoren uit sympathie – vaak door een relationeel netwerk -, dan moeten we als club die vertaalslag en andere strategie bewerkstelligen. Ik wil meedenken hoe we de bedrijfsdoelstellingen van onze commerciële partner kunnen realiseren op korte en/of lange termijn.”

“Relatiebeheer is daarbij mijn prioriteit. Ik zie mezelf als iemand die graag op een breder niveau een verbindende rol tussen club en Business Partners vervult, maar ook tussen Business Partners onderling: samen successen vieren, samen het maximale uit de onderlinge zakelijke relatie halen.”

“Het creëren van een win-win op het basisniveau tussen een lokaal bedrijf en onze club is de sleutel. Het zou ons doel moeten zijn om relaties en synergieën te creëren tussen mensen, merken, producten en organisaties.”

“Ons doel, want ik ga dit werk niet alleen doen. Ik krijg hulp vanuit het bestuur, maar ik ga nu ook op zoek naar nieuwe mensen die me kunnen helpen. Als er mensen zijn die de commerciële cel samen met mij willen uitbouwen, mogen ze contact met me opnemen.”

Veel succes met je nieuwe rol, Christophe!

Wil je Christophe helpen in de commerciële cel?
Stuur hem een mailtje: commercieel@racingmechelen.be

Wil je Racing sponsoren en weten wat Racing voor jou kan/zal betekenen?
Stuur Christophe een mailtje: commercieel@racingmechelen.be